رفتن به بالا
  • دوشنبه - ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۰
  • کد خبر : ۴۶۶۸
  • مشاهده :59 views

پای برلیناله به جشنواره باروت خیس باز میشود!؟

یادداشت / غلامرضا ترابی هرچند جشنواره مردمی باروت خیس گامهای آغازین خود را برمی دارد اما با انتخاب کاندیداهایی که در نهایت با رای مستقیم مردم شایسته ی دریافت تندیس می شوند عمق بصیرت و روشنگری مردم و متولیان این جشنواره را نشان می دهد. اگر چه انتخاب اثر جعفر پناهی در جشنواره فیلم برلین […]

یادداشت / غلامرضا ترابی

هرچند جشنواره مردمی باروت خیس گامهای آغازین خود را برمی دارد اما با انتخاب کاندیداهایی که در نهایت با رای مستقیم مردم شایسته ی دریافت تندیس می شوند عمق بصیرت و روشنگری مردم و متولیان این جشنواره را نشان می دهد.

اگر چه انتخاب اثر جعفر پناهی در جشنواره فیلم برلین برای دریافت خرس طلایی برای مردم آگاه ایران دور از انتظار نبود و حتی برخی از مسئولین و هنرمندان به دلیل فضای حاکم بر جشنواره برلین از این موضوع اطلاع داشتند اما اظهار نظرهای برخی از علاقه مندان به هنر که خطر تکانه های این جشنواره را بوسیله بادهای سیاسی گوشزد کرده بودند، قابل تامل است.

سیاست زدگی آن قدر در این جشنواره مشهود و ملموس بود که اسکات روکسبارو از منتقدان فیلم های هالیوودی با بیان اینکه جشنواره فیلم برلین دوست دارد از فیلم های سیاسی تجلیل کند گفت:من از اهدای خرس طلایی به پناهی تعجب نکردم چون این جشنواره به مسایل سیاسی توجه بیشتری نسبت به مسایل هنری دارد.

نگارنده معتقد است جشنواره هایی همچون برلیناله و کن سکویی است برای پرش نگاههای سیاسی و این را میتوان از نتایج بررسی داوری هیئت داوران و آثار برندگان به خوبی پی برد.

در یک بررسی اجمال به این نتیجه میرسیم که برلیناله از سال ۲۰۱۰ یعنی از سال ۱۳۸۸ شمسی که مصادف با فتنه آمریکایی – صهیونیستی در ایران است از قاب هنر خارج و به یک جایزه کاملا سیاسی تبدیل شد. به گونه ای که اظهار نظرهایی به انتخاب فیلم تاکسی در داخل و خارج کشور توسط اهالی هنر وجود داشت که سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رویکرد جشنواره فیلم برلین را سیاسی عنوان کرد و از آن به عنوان یک میتینگ سیاسی نام برد.

…آری امروز دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست که فرهنگ غرب با همه توان به جنگ اسلام ناب و انقلاب اسلامی آمده و با ترویج فیلم های خشونت گرا، غیر اخلاقی،سیاسی و … در صدد کمرنگ کردن و از بین بردن باورهای جوانان نسبت به اسلام و ارزشهای اسلامی برآمده است.

به نظر میرسد جشنواره باروت خیس با توجه به اهدافی که دنبال میکند نباید نام دیتر کاستلیک را از قلم انداخته و افکار عمومی را به این مسئله که این جشنواره نشان داد برای آثار فاخر اهمیتی قائل نیست و دستخوش اغراض سیاسی عده ای قرار گرفته توجه دهد.

نام دیتر کاستلیک مدیر جشنواره فیلم برلین از این جهت باید در جشنواره باروت خیس برده شود که با انتخاب فیلم تاکسی برای دریافت خرس طلایی پرده ی دیگری از این حقیقت که این جشنواره هنر را فدای سیاست کرده و نگاه هنرمندانه را به سخره گرفته است را برای همگان افشا کرد و سخن هنرمندان فرهیخته و برخی از دلسوزان انقلاب اسلامی را به اثبات رساند .

 

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه